Vanaf 1 juli 2017 is het verboden om reclame te maken voor de elektronische sigaret zonder nicotine en gaat ook het verbod in op het verstrekken van deze variant aan jongeren onder de 18 jaar. Deze nieuwe regels gelden ook voor kruidenmengsels voor de waterpijp. Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) stelt dit verbod in om te voorkomen dat jongeren gaan roken en hen te beschermen tegen de schadelijkheid van rookwaren. Uit de laatste cijfers bleek dat een derde van de jongeren tussen 12 en 16 jaar ooit een elektronische sigaret heeft geprobeerd. Bij leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool is dat 1 op de 10 (peilstationonderzoek).
Geen shisapen meer op de kermis
Ook exploitanten van kermisattracties mogen door het verbod geen reclame meer maken voor shishapennen. En de elektronische sigaret mag niet meer als prijs worden weggegeven. De NVWA zal vanaf 1 juli gaan controleren op de nieuwe regels.
Regels gelden voor shisa-pen, vaporiser en de waterpijp
Voorbeelden van een elektronische sigaret zonder nicotine zijn de shishapen en vaporizer. De regels zijn ook van toepassing op de vloeistoffen (niet-nicotinehoudende) voor de elektronische sigaret. Voorbeelden van een voor roken bestemd kruidenproduct zijn een kruidensigaret of een kruidenmengsel voor de waterpijp.
Met ingang van 1 juli gelden de leeftijdsgrens van 18 jaar en het reclameverbod voor alle rookwaren, met of zonder tabak.