NTS verhoogt kwaliteit van telefonische triage bij ingangsklacht pijn thorax
Bron: NTS - Nederlandse Triage Standaard • maandag 18 november 2024
De Nederlandse Triage Standaard (NTS) presenteerde de resultaten van het Safety First-onderzoek. Dit project richtte zich op het optimaliseren van telefonische triage, specifiek voor bellers met pijn op de borst. Pijn op de borst is een veelvoorkomende reden om contact op te nemen met spoedzorg; in 2023 belden naar schatting 176.000 mensen hierover de huisartsenpost. Deze klachten kunnen wijzen op levensbedreigende aandoeningen zoals een hartinfarct. Bij deze aandoeningen kan vertraging in de hulpverlening ernstige gevolgen hebben, waaronder permanente schade of overlijden. Dankzij het Safety First-onderzoek wordt verwacht dat het aantal incorrecte adviezen – en daarmee vertraging in hulpverlening – voor bellers met een levensbedreigende aandoening sterk zal afnemen.
Nederlandse Triage Standaard (NTS)
De Nederlandse Triage Standaard (NTS) is een standaard die de urgentie van klachten beoordeelt in de acute zorgketen, zoals op huisartsenposten, spoedeisende hulpafdelingen (SEH), en binnen de ambulancezorg. Sinds de introductie in 2011 wordt de NTS ingezet als beslisondersteuningsinstrument. Deze standaard is ontwikkeld om de veiligheid en effectiviteit van triage te verbeteren, waardoor patiënten snel de juiste zorg door de juiste zorgprofessional kunnen ontvangen. Centraal staan de zorgvraag van de patiënt en een efficiënte samenwerking binnen de zorgketen, ondersteund door uniforme taal, urgentiecriteria en gestandaardiseerde vervolgacties. De NTS wordt door gemiddeld twee updates per jaar aangepast op basis van nieuwe, vooral wetenschappelijke, inzichten om de kwaliteit en veiligheid van de triage in de spoedzorg te optimaliseren. De NTS is in 2011 opgericht door het NHG, de AZN en V&VN SEH.
de-nts.nl/nieuws/persbericht-veiligheid-in-telefonische-triage-nts/